apasa-l, apasa-l...apasalapasalapasal

miercuri, 21 septembrie 2011

La pomul laudat sa nu te duci cu sacul...

... zice un vechi provernb românesc.
Eu una m-am săturat de mega-ofertele ”Amortizoare pentru Logan de la 50 lei/ buc” sau ”Distribuții pentru VW de la 2 lei”.
În primul rând ar trebui să te alarmeze ”de la” asta în traducere înseamnă că vei afla oricum că ai alt tip suspensie, de motor, de tapițerie, de culoare la caroserie, plus că mai ai și ochii căprui deci oferta nu se aplică la mașina ta.
În al doilea rând întreabă de la ce producător sunt piesele respective și fă o căutare pe net, s-ar putea să vezi că nu-ți convine, în ciuda prețului mic, să pui așa ceva pe mașină.
În al treilea rând, dacă vânzatorul pieselor e un service, întreabă cât e manopera și dacă sunt dispuși să-ți vândă piesele fără montaj, o să ai o surpriză... prețul e valabil numai dacă montezi piesele la ei iar manopera o să-ți iasă pe nas.
Nu în ultimul rând întreabă de condițiile de garanție, legea te protejează dar mulți comercianți mizează pe necunoașterea legii și pe faptul că tu, clientul, n-ai timp să-i tragi la răspundere.

Să luăm un exemplu: distribuție pe 1,9 diesel de la grupul VAG (unul dintre cele mai răspândite motoare, s-a pus pe VW, Audi, Seat și Skoda intr-o sumedenie de variante constructive). Numai pentru Golf4 în anul 2002 s-au fabricat 10 coduri motor diferite: AGP, AQM, AGR, ALH, ATD, AXR, AHF, ASV, ASZ și ARL.
Cel mai ieftin kit de distribuție (o să iau pentru comparație un singur producător: Contitech) costă 120 lei. Pompa de apă pentru același motor e 158 lei, total 278 lei. Atractiv, nu? Te cred, doar că de când am deschis service-ul mie nu mi-a picat în mână vreun motor AGP și am avut un singur AQM, iar acestea sunt singurele două motoare la care se potrivește uimitor de ieftina distribuție din exemplul de mai sus.

Dacă e să facem un calcul la motorul ALH, care alături de AXR reprezintă grosul motoarelor 1,9 tdi de pe VW-urile Golf4, situația se schimbă dramatic: kitul de distributie costă 675 lei iar pompa de apă 191 lei, total 866 lei.

Acestea fiind zise, aș putea să pun un mare afiș cu:
Mega-Super-Extra PROMOȚIE
Distribuție Contitech și pompă de apa 
pentru VW Golf 1.9
de la numai 278 lei
Că oricum nu risc nimic și nici tu când vii la service  n-o să te superi pe mine și nici n-o să crezi că te-am păcălit, doar nu-i vina mea că ai tu alt cod motor... Întelegi?
Asta-i treaba cu mega-extra-giga-terra promoția.
Și stau de 2 ore și mă-ntreb dacă să recurg și eu la astfel de artificii sau să am în continuare încredere în discernământul clienților.
Să-ți promit cel mai mic tarif pe oră și-apoi să-ți pun la socoteala 2 ore de scos un șurub ruginit plus polidiscul sau să-ți spun cât costă pe bune și-apoi e treaba mea cum scot șuruburile?
Să-ți explic că-n tariful meu intră și husele pentru scaune și volan, si consumabilele (degripanți, spray de frână, vaselină etc) sau să ți le pun separat pe factură cum fac reprezentanțele ca să nu mai înțelegi de ce părea că o să coste 500 da-n realitate ai de plată 850?
Să-ți fac un deviz cu piese proaste și ieftine și dacă se rup în două luni să dau vina pe drumuri și să-ți zic că nu-i caz de garanție sau să-ți fac devizul cum știu eu mai bine și să-mi asum răspunderea?
Cum să fac?
Spune-mi tu, că tu ești clientul meu.

Niciun comentariu: