apasa-l, apasa-l...apasalapasalapasal

sâmbătă, 30 iulie 2011

Cum imi aleg masina?


Greu... toate arată bine-n poze, toate au oferte speciale și de-acum mai toate-s fiabile.
Totuși sunt diferite și, având in vedere că e vorba de o achiziție importantă, ar trebui să acorzi atenție fazei premergătoare cumpărării. O să vezi că despre partea financiară o să vorbim abia la sfârșit, pentru că deși e o limitare, nu e determinantă in alegerea tipului de masină.

Întâi să ne lămurim de ce-ți trebuie mașina asta? Ce vrei să faci cu ea? Te plimbi cu prietena sau cari saci cu ciment? Ai bunici la țară sau ești citadin get-beget? Vrei s-ajungi repede la mare sau te-nvârți pe drumuri de munte? Iarna o pui pe butuci și-o iei pe jos sau o folosești 12 luni din 12?
Mergi suficient de mult ca să justifici achiziția sau vrei doar să te dai mare pentru că poti? O iei de ”transport” sau de ”jucărie”?

Dac-o iei de ”jucărie” nu mai citi, ia ce-ți place, e doar un moft și se cere satisfăcut întocmai independent de rațiunile tehnice, economice etc.

Dac-o iei de ”transport”, începe balul...

Incearcă să definești ce-o să faci cu ea după regula 80-20. De exemplu 80% prin oraș și 20% în exterior sau 80% singur în mașină (sau cu maxim încă o persoană) si 20% cu pasageri.
Presupunand că lista-i gata, să-ncepem:

1. Diesel sau benzina: dacă nu faci mai mult de 30-50.000 km pe an dieselul nu-și are rostul, în afară de cazul că cei 20.000 sunt off-road sau e mașină de transport marfă. O să plătești cu vârf și îndesat economia de combustibil rpin service. Un diesel se conduce altfel decât o benzină, altfel-altfel.

2. Mare versus mică: prin oraș o mașină mică se strecoară lesne în trafic și se parchează ușor (în locuri în care un A6 nici nu visează să încapă). "Pe-afară" e de preferat o mașina medie sau mare ca să nu te zboare tirurile de pe șosea și să n-ajungi la destinație amorțit de cât ai stat chircit.

3. Cilindree mare versus mașină economică: depinde de posibilități și de numărul de km anuali... dar e limpede că pe aceeași caroserie un motor mare face mai puțin efort și se uzeaza mai greu. Dacă ești indecis între două motorizări, ia-o pe cea mai mare.

4. Aspirat sau turbo: aici intrăm în finețuri ... dacă-ți dă mâna ia un motor cinstit aspirat mai măricel ca cilindree, turbina ajută la putere dar aduce și complicații în plus care se vor vedea în facturile de service.

5. Nu te zgârci la dotări, tot ce nu iei o să regreți ulterior pentru că au fost puse pe mașină cu rost pe care o să-l afli în timp. Nu vorbesc aici de tichiile de mărgăritare gen senzori de parcare și de ploaie ci de ABS, ESP, oglinzi încălzite, aer condiționat.

6. Alege 2-3 masini care îți plac și compara ofertele, după aceea intră pe forumuri și vezi ce zic proprietarii despre ele. Nu te duce la rubrica de prezentare că acolo orice cioară își laudă puiul, du-te la secțiunea cu probleme/ cereri de ajutor.

7. Cutie manuală sau automată: aici ar trebui să mă abțin de la a da sfaturi pentru că eu sunt un dușman declarat al cutiei automate, însă unele modele (mai ales cele cu motoare mari) vin by default cu cutii automate (care-s din ce în ce mai bune, fiabile și inteligente), totuși dacă n-ai un motiv întemeiat pentru cutia automată... evit-o.

8.Noua versus second hand: aici e rost de polemici infinite, daca poți și ai și te doare la bască de depreciere... ia-o nouă. Dacă ești mai jos de mijlocul piramidei averilor nu te îndatora pe 3-5 ani numai de dragul de a dezvirgina o mașină. Cum atinge cu roata de asfalt cum pierde 3-5000 de euro din valoare... Cam scumpă plăcerea. Dacă iei second cască bine ochii și du-o la verificat la service, nu pune bază pe buna-credință a vânzătorilor ca riști să iei o țeapă greu de suportat financiar.

8. NU cumpăra mașina fără drive test.

Baftă și să-mi zici ce-ai ales :-) 


Niciun comentariu: