apasa-l, apasa-l...apasalapasalapasal

sâmbătă, 28 mai 2011

frana, franuta, franica, franisoara


Dragi mi-s mie pseudo-soferii care sar pe frana de cate ori li se-ndoaie drumu-n fata, dar si mai dragi mi-s aia care se reped cu viteza inspre obstacole si-apoi franeaza cu mare scartz. 
Mai e inca o categorie: aia care nu-si ridica ochii din botul masinii si-s vesnic surprinsi de derularea peisajului.

Demitizata de formularea "la limita evitarii ORICARUI pericol"- treaba care se poate intampla doar daca stai acasa si nici asa nu-i sigur... conduita preventiva scapa bostanaria de cele mai multe ori cand e aplicata.

In capul meu de fata simpla de la tara (expresia apartine unui prieten si-am preluat-o pentru ca-mi place cum suna desi eu n-am avut nici macar bunici la tara) conduita preventiva inseamna:

- sa te uiti inainte (presupunand ca nu dai in marsarier... nu "marsalier") cat vezi cu ochii sau cat iti permite drumul, e de baza sa stii ce urmeaza: curba, coloana, trecere la nivel cu calea ferata...

- educa-ti vederea periferica astfel incat sa vezi (cu coada ochiului) in lateral: cainele, pietonul si alte vietuitoare cu 2 sau 4 labe de-acolo tasnesc in fata masinii.

- noaptea mergi cu o viteza care sa-ti permita sa opresti pe o distanta egala cu distanta pana la care bat farurile... ok, ok... asta-i cam absconsa dar n-am gasit alta formulare. 
Ideea e ca noaptea vederea iti este limitata de puterea farurilor ceea ce inseamna ca s-ar putea sa vezi prea tarziu un obstacol pe drum. 
Eu am facut urmatorul test: mi-am luat ca punct de reper un copac (dincolo de care se-ntindea bezna) si-am trantit o frana apasata... stupoare, m-am oprit dincolo de pom, deci intr-o situatie reala as fi lovit orice-ul care mi-ar fi iesit in cale. Am dedus logic ca mergeam cam tare. Acelasi lucru se intampla in orice situatie cand vizibilitatea e afectata: ceata, ploaie etc. Nu exista reteta universal valabila, farurile mele bat altfel decat ale tale, frana mea tine altfel decat a ta... incerci cand esti singur pe drum si vezi.
Nu-i dovada de curaj sa te repezi ca boul in bezna, e inconstienta!

- nu te baga-n depasire daca nu ai vizibilitate suficienta, principiul "mie nu mi se poate intampla" nu functioneaza. Nici unul dintre soferii implicati in accidente n-au plecat de-acasa cu gandul sa-si faca praf masina si oasele ci li s-a intamplat.

-  la stanga: nu-ti pune mare nadejde in faptul ca cel din spatele tau o sa-ti ghiceasca gandurile, semnalizeaza si redu viteza din timp (asta nu-nseamna cu 1 km inainte, ca am mai vazut imbecili care nu stiu drumul pe care trebuie sa vireze asa ca stau cu 20 km/h si semnalizarea ticaind pana fac coloana-n spate) ca sa-i dai sansa sa nu se opreasca-n bara ta si mai ales sa nu-ncerce sa te depaseasca prin stanga. Din categoria opusa: daca-l vezi pe unu' calare pe linia continua mergand incet si ezitant nu-l depasi... o sa faca la stanga da' nu stie nici el cand. Si va rog din tot sufletelul meu mic si negru, cand virati la stanga nu va luati "avant" din dreapta ca sa ocoliti centrul imaginar al intersectiei, e urat, inutil si periculos.

- regleaza-ti scaunul si volanul astfel incat sa ai acces la toate comenzile si nu lasa spatarul pe spate atat de mult incat sa vezi cerul decat daca ai de gand sa zbori. Nu uita de oglinzi, daca nu-s reglate astfel incat sa vezi in ele... degeaba le ai.

- cunoaste-ti si intelege-ti masina si limitele ei ca s-o poti exploata la maxim in siguranta.

Drum bun :) 




Un comentariu:

Anonim spunea...

la mai multe postari de genul :)