“ne place, ne place/ ne place, place, place...” – cine zice ca nu… ori e fariseu ori a luat ceva amenzi de curand si-si aminteste gustul amar al numaratului de puncte…
Viteza nu e absoluta ci relativa: 200 km/h in Germania pe autostrada nu-ti da fiori cum iti da o curba in ac de par luata cu 70. Sa scoti 35 min pe A1 tine de puterea masinii si m-as risca sa zic ca-i oarecumva teribilism avand in vedere cate gropi te-asteapta “cu bratele deschise”…
Sa storci de la o masina medie tot ce poate pe un drum de munte, sa optimizezi virajele, sa stii cand sa schimbi viteza si cand sa reduci/ accelerezi mi se pare mai interesant decat talpa bruta.
Si ca sa ne “calibram” vitejiile sa facem o scurta incursiune in istorie:
1813 – primul record de viteza (neomologat) – 4,8 km/h
1989 – primul record de viteza omologat – 63 km/h
1904 – 153 km/h… parca elanul tau autostradal nu mai are aceeasi valoare cand stii ca stra-strabunicu’, in conserva de mai jos (care era la vremea ei varful de lance al tehnologiei) te-ar fi depasit fara flashuri… ca faruri n-avea…
1909 – 201 km/h … douasuteunukilometripeora… strabunica avea inca rochii lungi pana-n pamant si strabunicu-si rasucea mustata cu ceara de albine. In 1905 se inventasera stergatoarele de parbriz iar in 1907 bachelita (primul material plastic), cam tot pe-atunci au aparut fermoarul, becurile cu neon, aspiratorul, demarorul electric si… ecstasy.
1926 – 270 km/h… fustele se scurtasera, femeile purtau parul tuns iar mustata nu mai era la moda. In 1922 apare primul film 3D ce putea fi vizionat cu ajutorul ochelarilor cu o lentila rosie si una verde. Apar semaforul si televiziunea, mancarea congelata, incintele acustice (boxe) si guma de mestecat. Nici asta n-are faruri…
1929 – 370 km/h
1935 – 482 km/h, in acelasi an se inventeaza radarul… oare de ce?
Ne oprim aici pentru ca istoria mai recenta e cunoscuta de multi, e suficient sa amintim ca bariera celor 1000 km/h s-a atins in 1970 iar viteza sunetului in 1997.
Evident ca masinile de serie mai au inca de asteptat pana sa ajunga la astfel de performante, infrastructura noastra e departe de a putea “gazdui” asa bolizi (oare mai apucam minunea?)
MORALA: suntem cu masinile de serie la nivelul performantelor sportive din 1927… in conditiile astea se mai simte cineva zmeu?
Data viitoare povestim despre cum si cand au ajuns pe automobile toate gadget-urile de care ne bucuram astazi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu