Multe si marunte "ajutoare-de-sofer" s-au inventat de-a lungul vremii, insa doar cele mai utile si functionale dintre ele au ramas sa faca istorie si sa ne usureze "munca" de conducatori de autovehicule.
Desigur ca in 1885 cand a inventat centura de siguranta, Edward J. Claghorn din New York nu s-a gandit ca o sa vina un destept sa-i ataseze o goarna care sa ma scoata pe mine din sarite cand uit sa-mi-o pun (centura desigur). Si-n fond… draga legislativule care nu mai poti de grija mea… asa cum nu primesc amenda pentru ca ma sinucid cu tigari, alcool si junkfood asa n-ar trebui sa primesc nici pentru centura… m-am priiiiins: tre’ sa nu mor brusc si tanara ca sa am timp platesc taxe dar nu-i problema daca ma duc inainte de a apuca pensia.
Prima lege care cerea ca “trasurile cu motor” sa aiba mijloace de semnalizare acustica a fost promulgata in Franta in 1899. Epoca goarnelor electrice incepe in 1908 cand F. W. Lowell cumpara licenta de fabricatie si le da un nume cu rezonanta klaxon (klaxo inseamna in limba greaca “a striga”).
In 1901 britanicul Frederick William Lanchester inventeaza sistemul de franare cu disc. In acelasi an apare prima bara de protectie inspirata din tampoanele vagoanelor de tren.
In 1903 Mary Anderson primeste brevetul de inventie pentru primul dispozitiv de sters geamuri. Primele stregatoarele de parbriz sunt niste lamele de cauciuc actionate manual de catre sofer. In 1921 apar stergatoarele actionate de un “motor pneumatic” conectat la admisia motorului, mai pe romaneste functionau cu presiunea de pe galeria de admisie, de urcai o panta si tragea motoru’ greu… lesinau si stergatoarele. Versiunea electrica apare in 1926 si e “made in” Bosch. In 2011 primesc un telefon disperat: “PLOUAAAAA!!!” zicandu-mi in sinea mea “Asa, si? Crezi ca-s Sfantu Petru?” raspund politicos: “Cu ce pot sa-te-ajut?”. “Nu-mi merg stergatoarele”, veni prompt raspunsul. Eh, asa da “Vino la service”… “Nu pot, ca-s in … Grecia”… apoi… ghinion, ca prin telepatie inca n-am reparat vreo masina. Norocul lui ca ploaia s-a oprit si si-a putut continua drumul… mare inventie dom’le.
In 1910, Vincent Bendix patenteaza sistemul care ii va purta numele – starterul electric. Acesta va permite accesul femeilor din lumea intreaga la sofat deoarece pornirea la manivela depasea posibilitatile fizice ale multora dintre ele. Imi aduc aminte din copilarie ca dupa 6 luni de stat de butuci iarna, masina bunicului meu, o Dacia 1100, nu mai pornea decat la manivela. Mancandu-ma aprig in dos sa aflu de ce ma tot da bunicu’ la o parte si nu ma lasa sa vad ce vraji face acolo, profitand de un moment de neatentie am pus mana pe manivela si cu norocul incepatorului am infipt-o drept in lacasul ei. Norocul, daca se poate numi asa, a continuat si intepenindu-ma pe picioare am executat concomitent urmatoarele: am pornit motorul, am luat o manivela-n stern, am cazut pe spate si am mai apucat numai sa aud “nu-i vina mea, dracu’ asta de copil nu se potoleste”… d’aia-mi place mie nenea Bendix, il ador.
In 1911 Ray Harround castiga, cu o viteza medie de 119 km/h, cursa de la Indianapolis datorita unei oglinzi care-i permitea nu numai sa vada in spate dar si sa-si lase copilotul pieton. Masina devenita astfel monopost era mai ingusta, mai aerodinamica si mai usoara.
Francis W. Davis – inginer la o companie de transport constata pe pielea lui cat e de greu sa virezi o masina mare si incarcata asa ca isi da demisia si se dedica perfectionarii unui sistem hidraulic de directie. In 1920 reuseste sa produca un rudiment de servodirectie dar varianta comerciala va fi disponibila abia in 1951. Daca ati avut ocazia sa conduceti o Dacie veche, d’aia cu volan de ebonita stiti ce mare gaselnita e servodirectia asta.
In 1929, Paul Galvin inventeaza primul radio pentru masina. Primele modele erau disponibile doar after market. Galvin a rupt inima targului botezand noul produs MOTORola. Aratau asa:
Pana in 1932, portbagajul era o valiza mare si rezistenta pe care o legai cu doua curele de dosul masinii… noroc cu fantezia designerilor de caroserii care au decis sa puna in spatele masinii un fel de cocoasa de tabla. N-a durat mult pana cand spiritul practic a invins si galma “aerodinamica” a devenit spatiu de depozitare.
Buick monteaza primele lampi de semnalizare in 1938. Semnalizarea prin mijloace mecanice aparuse la inceputul secolului si era formata dintr-un brat care-si schimba pozitia (stanga-centru-dreapta) asezat in spatele automobilului si un levier de actionare in interior. Primul brevet de semnalizare electrica a schimbarii de directie a fost pentru o pereche de manusi cu bec… da, da… astfel soferul care semnaliza cu mana (ca la bicicleta) putea fi zarit de la mai mare distanta.
Prima masina cu sistem de refrigerare (aer conditionat) a fost un Packard in 1940, totusi am ales o fotografie cu un Chevrolet cu... frigider :-)
In 1945, Ralph Teetor exasperat de faptul ca avocatul lui cel vorbaret incetinea si accelera in ritmul conversatiei inventeaza Cruise Control. Aceasta facilitate a fost oferita publicului in 1958 de Chrysler la modelele Imperial, New Yorker si Windsor.
Primele geamuri actionate electric au fost montate de Daimler in 1948.
Primul sistem electronic de injectie a carburantului a fost inventat in Marea Britanie in 1966… la noi, inca mai auzi cate-un destept ramas in vremea carburatorului cum isi sfatuieste odrasla suita la volanul unei masini din 2007 care nu porneste la prima cheie “da-i pedale c-o ia”… o ia pe dracu’, pe sistemul electronic de injectie il doare undeva de pedalele tale…
General Motors inventeaza airbag-urile, acestea sunt oferite optional consumatorilor incepand cu anul 1973.
Ideea farurilor i-a venit unui cetatean care din motive necunoscute n-a reusit sa ajunga acasa pana la lasarea serii asa ca a fost nevoit sa apeleze la un fermier amabil care i-a luminat drumul cu un felinar. Asa s-au nascut lampile cu ulei ce puteau fi atasate masinii. Odata cu cresterea vitezei de deplasare, palpaitoarea flacara din felinar n-a mai facut fata asa ca urmatorul pas au fost farurile cu acetilena sub presiune. Primii acumulatori au fost montati pe automobile tocmai pentru a alimenta becurile de la far iar suprema evolutie a fost becul dual care permitea comutarea pe faza scurta la intalnirea cu un alt vehicul.
Evident in istoria automobilului au fost o sumedenie de inventii nepractice si care au fost “eliminate” de consumatori dar cea mai tare mi s-a parut urmatoarea:
Lemuel Bosco din Akron-Ohio s-a trezit fara masina in ciuda antifurtului de 5$ pe care il montase. Necajit de intamplare a inventat “Bosco Collapsible Driver”, un papusoi gonflabil de pus pe locul soferului care sa dea impresia hotilor ca in masina e cineva. Treaba se-ntampla in 1910 si gonflabilul semana leit cu Charlie Chaplin, cu mustata cu tot. Inventia a murit in 2 ani fiindca si cel mai tampit hot se prindea in scurt timp ca ocupantul masinii nu misca deci e ori mort, ori in coma… ori fake.
Discalimer: datele inventiilor si inventatorii sunt deseori disputate intre popoare. Din multimea de versiuni le-am ales pe cele mai credibile dar nu-i exclus sa gasiti si alte variante pe net.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu