apasa-l, apasa-l...apasalapasalapasal

sâmbătă, 16 aprilie 2011

statistica versus parerea mea...

Aproape toti am avut ocazia sa ne intalnim cu o masina proaspat adusa din strainatate care in ciuda vechimii si a numarului de kilometri nu troncanea si nu scartaia. In doua luni de mers prin Romania, aceeasi masina, “produce” o factura de service ametitoare si-si lasa proprietarul cu impresia ca ca fost pacalit la achizitionare.
Inainte de a-i pomeni (in termeni deloc magulitori) bietului neamt familia pana la al zecelea stramos te invit la meditatie.
In industria automobilistica nimic nu-i la intamplare, fiecare piesa a fost studiata sa faca un anumit lucru in anumite conditii pe o perioada de timp determinata. Parametrii de functionare au fost stabiliti (printre altele) in functie de niste date statistice... din pacate romanu' s-a nascut poet nu inginer si in plus are pareri despre orice.
Si-acum sa luam niste cifre la intamplare, de dragul exemplificarii:
-          Cand s-a apucat de facut amortizoare, neamtu’ s-a uitat pe geam la soseaua lui, a-ntrebat un prieten, a facut o cercetare si i-a rezultat ca, cel mai probabil, o sa dai in 500 de gropi in 3 ani. Ceea ce-i adevarat...la ei. Prin urmare a proiectat o piesa care sa reziste (cu tot cu marja de siguranta) pret de 600 de gropi. La noi dai in 500 de gropi in 3 luni si-n a patra luna spui la toata lumea ca nemtii fac marfa proasta, ca Sachs nu mai e ce-a fost si nici Monroe nu sta mai bine... ori or fi contrafacute??? NU exista amortizoare pentru Romania (in afara de cele speciale, de off-road). Daca ar fi dupa mine as pune un contoar de gropi in fiecare masina si un traductor in bani. Poc-groapa, hop 5 lei, trosc-canalul, inca 5... si-uite-asa in 3 luni ar fi cate-o revolta populara in fata fiecarei primarii din Romania
-          Uleiul 5w30 e bun. E bun cand temperatura mediului ambiant nu depaseste 30 de grade Celsius dar daca la nivelul asfaltului ai vara 48 de grade... cauta-ti un ulei cu a doua cifra 40 sau mai mare. Da, da, stiu... e mai scump... da-i mai ieftin decat o segmentare de motor. Si inca ceva: orice ulei e bun pana cand expira obosit de nr.de km parcursi sau de ani.
-          In medie placutele de frana se schimba la 30.000 km... da’ nu-i batut in cuie si depinde de stilul de sofat si de conditiile de trafic. Daca faci 29.000 pe autostrada si restul prin oras e probabil ca placutele sa te tina muuuult mai mult. Daca “te dai” de-acasa pana la job in Bucuresti, din semafor in semafor s-ar putea sa nu te tina nici macar atat.  Daca ai senzor de uzura o sa-ti indice pe bord cand s-au consumat, daca n-ai senzor fii atent la zgomote sau, si mai bine, mergi din cand cand  la service si verifica-le (nu costa nimic si e mai bine decat sa afli brusc in preajma trecerii de pietoni sau la semafor ca... te-au lasat)
Cam atat pentru azi,  saptamana viitoare vorbim pe larg despre uleiuri.
S-aveti weekend fain

Niciun comentariu: