apasa-l, apasa-l...apasalapasalapasal

miercuri, 20 aprilie 2011

Piata auto - vand masina, an de fabricatie 2002, 95.000 km etc. si bla-bla-bla

Evident, masina a fost a unui pensionar care o conducea doar in weekend d’ici pana colea, d’aia are 9 ani si 95.000 km.
Nu mi-e foarte clar cum s-au tocit pedalele pana la fier... da’ poate mosu’ avea pantofi cu talpa de smirghel si-atunci se explica. O nevasta foarte grasa poate justifica si de ce masina sta aplecata spre partea dreapta iar cauciucurile tocite (fabricate in 2009) sunt de la zgarcenia mosului care le-a pus SH.
Sa revenim cu picioarele pe pamant: daca luati o masina adusa de la nemti uitati de kilometri din bord si socotiti cam 30-50.000 km pe an.
Uitati-va la uzura masinii: pedalele se tocesc in peste 150.000 km, tapiteria de piele tot cam asa, tapiteria textila e chiar mai rezistenta in plus poate a avut huse de protectie. Volanul nu minte, analizati zona de contact pe fata si pe dos. Presurile, daca nu-s originale, sunt un semnal de alarma. Diferentele de culoare si de luciu la vopsea sunt semn clar de revopsire. O masina prea “stralucitoare” poate fi lustruita cu ceara si tine 4-5 spalari dupa care aveti surpriza sa gasiti “fund de oala” sau “panza de paianjen” pe toata suprafata masinii.
Un motor spalat e un motor dubios, prefer oricand un motor “cinstit” care-mi spune daca are pierderi de ulei.
Discurile de frana sunt un indicator destul de bun: comparativ cu varsta masinii se poate “ghici” in functie de uzura daca sunt schimbate si se poate aproxima numarul de km parcursi (nu e o stiinta exacta si poate da gres daca vanzatorul are parc de dezmembrari).
NU bateti palma la o masina pe care ati vazut-o doar seara sau pe ploaie.
NU plecati la drum prin tara pentru o masina gasita pe net care nu are multe fotografii la rezolutie buna: n-ar trebui sa lipseasca fotografiile din fata si spate, stanga si dreapta, scaunul soferului, volan, pedale. Cereti, fara sa va sfiiti, mai multe fotografii. Daca vanzatorul refuza inseamna ca masina are defecte si-atunci n-ati pierdut nimic. (Pre)textele de genul: n-am timp, n-am aparat foto, masina e la bunica, religia nu-mi permite sunt praf in ochi. Poze sau “pa”, altfel riscati o “plimbare” costisitoare si frustranta.
Si-acum un mic dictionar:
“fara accident” – nu inseamna nimic, ca eu inca n-am vazut pe careva sa scrie in anunt “masina a fost palita rau si are lonjeronul stramb”. Verificati vizual linia masinii, culoarea, lufturile.
“xenon” – poate fi o veste buna sau proasta: daca-s montate din fabrica e ok, daca-s montate pe la coltul strazii aveti grija: la anumite masini (mai sensibile pe partea electrica) pot cauza probleme grave, in plus nu-s legale (fara schimbarea intregului far cu unul cu lupa speciala pentru xenon si instalarea spalatorului de faruri)...stiu ca deocamdata nu prea se agita nimeni insa vremea amenzilor pentru lumini necorespunzatoare nu-i departe si argumentul “asa am cumparat-o” n-o sa tina.
“airbag, ABS, servodirectie, aer conditionat” – au mai toate masinile, de mirare ar fi sa gasiti una mai recenta de anul 2000 fara toate astea... verificati daca functioneaza.
“tuning exterior” – asta-i favorita mea pentru ca de obicei inseamna ori 2 galeti de chit ori niste plastice ordinare prinse in suruburi si vopsite pe deasupra cu spray... era sa uit de folia carbon lipita pe te-miri-unde, sitele argintii din masca radiatorului si etrierii de frana rosii.
“unic proprietar” – poate inseamna doar ca nu s-au facut acte de trecere a masinii pe numele actualului proprietar, ciuliti urechile si nu va lasati pacaliti, masina poate fi vanduta de un samsar si puteti avea probleme cu obtinerea certificatului fiscal.
“antifurt mecanic” – nu e vreo mare gaselnita a tehnicii moderne, e un prezon al carui cap are o forma deosebita, daca nu va da si cheia de la el... e jale.
“carte de service” – daca nu e completata sau ultima inregistrare e mai veche de 1 an n-are nici macar valoarea hartiei pe care e tiparita. In plus sunt destui cei care se ocupa cu falsificatul lor si pe-aici si prin Germania.
Va sfatuiesc, fiind o investitie importanta, sa-i propuneti vanzatorului sa mergeti cu masina in service pentru verificare. Nu acceptati sa mergeti in service-ul pe care il propune el iar daca nu vrea... ghinionul lui, e plina piata auto de masini dintre care unele chiar merita pretul cerut.
Bafta!

Niciun comentariu: