În general primăvara e motiv de bucurie, scad facturile de utilități, ziua e mai lungă așa că avem timp să facem mai multe lucruri, am scăpat de hainele groase și incomode... dar... primăvara e și perioada în care se văd efectele iernii asupra autoturismelor.
Sarea, frigul și gropile nu-s prietene cu mașina.
Bucșile-și dau obștescul sfârșit, amortizoarele n-o duc nici ele prea bine, mai crapă un rulment iar burduful de planetară rupt prin ghețuri astă-iarnă abia acum își arată colții.
Unde mai pui că odată cu venirea primăverii unii dintre noi simt nevoia să ”zburde” și viteza medie de deplasare e net mai mare acum decât iarna prin nămeți.
Așadar vă sfătuiesc, acum la început de primăvară, să mergeți la un service și să cereți o verificare completă a mașinii. În cele mai multe cazuri defectele se pot remedia acum cu minimum de cheltuială însă amânarea reparațiilor duce la ”căderea” în lanț a componentelor suspensiei.
Constructorii de mașini nu-s proști, componentele care cedează primele sunt și cele mai ieftine.
Bucșile de bara stabilizatoare sunt primele care se uzează (ele sunt doar niște ”rotocoale” de cauciuc și nu costă o avere). Cu bucșile de bara stabilizatoare ”blegite”, sarcina stabilizării mașinii pică pe bieletele de bară stabilizatoare care-n scurt timp clachează și ele. Astea-s un pic mai scumpe dar nu-s de speriat.
Adevărata problemă începe când, neglijând un defect minor, el începe să afecteze componente importante (și scumpe) căci următoarele pe listă sunt amortizoarele și rulmenții de sarcină... care-n funcție de autoturism pot costa de la 100 la 900 lei pe bucată.
Bucșile brațelor de suspensie, pivoții, capetele de bară și bieletele de direcție sunt următoarele care sucombă în fața gropilor din asfalt. Direcția devine imprecisă, mașina vibrează din toate încheieturile și, conform proverbului ”unde dai și unde crapă” apar ”greierii” în habitaclu, becurile (far, poziție, frână etc) se scutură în 2 săptămâni și-am avut chiar un client căruia i-a căzut oglinda retrovizoare în poală.
Dacă nici lista de mai sus nu te-a convins, află că urmează suporții de motor și cutie care la unele mărci sunt scumpi tare.
Lăsate să se zbenguie, motorul și cutia o vor lua care-ncotro (acum nu vă imaginați că vor goni prin caroserie, deși știu un caz în care motorul a picat vreo 10-15 cm mai jos decât poziția lui firească) și se vor ”lupta” pentru supremație până când cel mai deștept va ceda.
Lasând deoparte nostalgia bucșii ce deseori m-apucă, un lucru-i clar:
e mai ieftin sa intreții o mașină decât s-o repari!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu