A venit frigul.
Mie nu-mi trebuie termometru ca sa stiu cate grade-s afara, numar apelurile telefonice matinale, cate apeluri cam tot atatea grade pe minus.
De ce?
Pentru ca pe ger, chiar si masini altfel in buna conditie tehnica refuza sa porneasca.
Cum asa?
Pai prea putini posesori de autoturisme respecta niste reguli foarte simple de exploatare a masinii la temperaturi extreme:
- inainte de a opri motorul, stinge farurile, opreste aeroterma, degivrarea si incalzirea din scaune, astfel incat atunci cand pui contactul dimineata sa nu consumi putinul curent din baterie cu consumatorii nefolositori pornirii (toate bateriile, si noi si vechi sufera la frig... unele mai putin, altele mai mult)
- evita sa faci drumuri scurte, atat de scurte incat motorul sa nu mearga in temperatura cel putin 5-10 min. De ce? Pentru ca din arderea combustibilului rezulta, printre altele, apa. Daca motorul nu a ajuns in temperatura apa condenseaza pe cilindrii in loc sa se evapore si sa iasa pe evacuare. Din cilindri apa ajunge in ulei si acolo ramane. Apa + ger = dop. Daca esti nevoit sa faci drumuri scurte, cand ajungi la destinatie lasa masina sa mearga in relanti 5-10 minute dupa ce motorul ajunge in temperatura. Platforma si service-ul sunt mai scumpe decat combustibilul.
- tot drumurile scurte (cu consumatori multi in functiune - aeroterma, degivrare, faruri) sunt cauza pentru care pana si cei mai pricopsiti acumulatori isi dau duhul iarna. Da-i timp bateriei sa se incarce in mers dupa efortul depus la pornire, daca nu... nu te mira.
- iarna tine rezervorul cat de plin poti, nu lasa sa scada nivelul combustibilului sub jumatate. Pe peretii goi si reci ai rezervorului se formeaza... ai ghicit: condens. Apa + ger = dop.
- alimenteaza doar din statii cu renume, daca vara mai poti sa pui si-o motorina mai dubioasa, iarna aceasta economie poate sa te coste scump. Apa + parafina + ger = dop
- cand dai la demaror tine ambreiajul apasat chiar daca masina e scoasa din viteza, o sa fii uimit de rezultat :-)
- nu-i da talpa imediat ce a pornit, motorul e rece, uleiul e mai vascos, e ca si cum te-ar trezi cineva dimineata si te-ar scoate in zapada in pijama si papuci sa alergi prin parc...
- la temperaturi foarte scazute, antigelul se contracta destul de mult, suficient cat sa scada sub nivel si sa se aprinda martorul la bord. Deci, cu motorul rece completati antigelul pana la semnul de maxim - nici nu mai mai obosesc sa zic de concentratie ca-i de la sine inteles.
Daca respectati toate regulile de mai sus si cu toate acestea masina se incapataneaza sa nu porneasca, inseamna ca ceva piese se cer schimbate.
Sa-ncepem cu cele mai putin costisitoare:
- bujiile: n-ai bujii bune, NU PORNESTE - valabil si la diesel si la benzina
- acumulatorul - n-ai curent, nu porneste
- filtrul de combustibil - ai apa = ai dop = nu porneste
Bafta la pornire si vremuri mai calde va urez :-)
p.s. desi seamana, masina din fotografie nu-i a mea :-)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu